Selvforsyning på Sydfyn – boganmeldelse

Titel: Den selvforsynende familie. Forfatter: Bo Egelund. Sider: 204. Forlag: Koustrup & Co. Udgivelsesår: 2017. Anmeldereksemplar: Koustrup & Co. PPPP

Den selvforsynende familie af Bo Egelund

Grøntsager og familiehygge for alle pengene

Den selvforsynende familie består af Bo der er læge, Eva der er lærer, Freja som går i gymnasiet og hendes tre ældre søskende som er fløjet fra reden. Familiens base er et malerisk lille hus i det område der bliver kaldt Sibirien på Sydfyn. Her dyrker de køkkenhave i stor stil, har husdyr i det små og forsøger at begrænse deres økologiske fodaftryk så vidt som muligt.

Selvforsyning i praksis

I bogen fortæller far Bo, om familiens selvforsyningsprojekter, med et par afstikkere til projekter der enten slog fejl eller ikke er blevet udført – endnu. Familien har især kastet sig over køkkenhaven, hvor de på cirka 700 m2 dyrker kartofler, andre rodfrugter og kål i et treårigt sædskifte efter no dig-metoden. Desuden har de høns, bier, et par grise til opfedning og får for sjov, mens huset opvarmes ved elvarme, og solceller på taget begrænser strømforbruget. På den måde er de rigeligt selvforsynende med grønt og kød, og kan leve komfortabelt af deltidsstillinger.

Illustrationer i den selvforsynende familie

Min unge assistent er også glad for fine billeder

Hygge

Først og fremmest virker det nemlig som om den sydfynske familie hygger sig enormt, mens de knokler, og bruger de mange arbejdsopgaver som en chance for meningsfyldt samvær og gode snakke. Det er også dejligt at blive præsenteret for en version af det moderne liv, der tilsyneladende er gået op i den berømte højere enhed mellem karriere, nærvær, forbrug og ståen-af-ræset.

Personlig vinkel

Bogens personlige vinkel har naturligvis den begrænsning, at den kun kommer meget overordnet ind på problematikker, som familien ikke bøvler med. Fx skaffer de alt jorddække til no dig-haven fra en hestegal nabo, og bogen beskæftiger sig derfor kun kort med kompostering. Dræbersnegle har de også kun bøvlet med en enkelt sæson, de heldige asener! Til gengæld er det helt rart at læse den sande historie om bøvl og småuheld – og endnu mere rart at læse om de utroligt mange ting, der går godt. Her falder også megen nyttig viden af, som vi andre kan suge til os.

Godt boghåndværk

Som bibliotekar kan jeg ikke stå for godt boghåndværk – og denne er virkelig fin! Den selvforsynende familie har stift bind, silkesnor, stort og overskueligt format og en kombination af gode fotografier og nogle meget smukke botaniske tegninger. Desuden er der QR-koder (bruger man stadig dem?!) med links til små informative videoer. Forsiden er herligt hyggelig.

Den selvforsynende familie er hermed anbefalet, til alle der vil have begrebet selvforsyning hevet ned på et niveau, hvor det er en reel mulighed for familien-danmark.

Køb bogen her gennem et affiliate link eller lån den på biblioteket. Hvis du køber gennem linket, går en lille procentdel af prisen til mig. Prisen er selvfølgelig den samme for dig, som den ellers ville have været.

Den selvforsynende familie

… og elsker bøger med silkesnor!

Du kan følge Plantesmilet på bloglovin, facebook og instagram