Minimalisme

CHRISTIANIA-CYKEL MED EL-MOTOR – spørgsmål og svar

Klassisk ladcykel med motor fra christiania bikes
Her har vi vidunderet: En Christiania El 8 gear med hydrauliske bremser og promovec elmotor

Vi har en Christiania-cykel med elmotor som hoved-familietransportmiddel i hverdagen. Den spiller en væsentlig rolle i at få vores familielogistik med to små børn til at glide uden bil. Og så er specielt jeg og ungernen bare rigtig glade for den!

Jeg ved at rigtig mange har købt eller overvejer at købe ladcykel med elmotor i disse år. Man ser flere og flere på cykelstierne og jeg ved at ventetiderne er skudt helt gennem taget. Derfor vil jeg dele lidt ud af mine erfaringer med Christiania-cykel med elmotor.

Christiania-cykel med elmotor – FAQ:

Hvilken ladcykel skal man vælge?

Vores egen beslutningsproces da vi købte ladcykel var ikke voldsomt systematisk. Vi endte (lykkeligt men tilfældigt) på en klassisk trehjulet Christiania med el, hvor hele kassen drejer. I bioltermer svarer det vist til et folkevogsrugbrød eller en virkelig fornuftig familie-Volvo. Skulle jeg vælge i dag, ville jeg prøve nogle forskellige hos en cykelhandler og reflektere over følgende:

  • To eller tre hjul? – oplevelsen er meget forskellig og virkelig en smagssag (læs mere nedenfor)
  • Skal hele kassen dreje eller forhjulene? – igen er oplevelsen ret forskellig
  • El eller ej? – har stor indflydelse på prisen men også på anvendeligheden
  • Pris eller kvalitet? Mærkevarerne er dyre (!) men man får langt hen ad vejen hvad man betaler for. Fx vil en del cykelsmede ikke røre de billige.

Hvad koster en ladcykel med el?

Vores kostede 25.000 og siden har vi brugt omkring 3.000 på barnesæde og kaleche. Havde vi valgt et billigere mærke, kunne vi være kommet ned omkring 20.000 og havde vi fravalgt el, havde prisen været omkring det halve.

Er elmotoren nødvendig?

Ja og nej. Cyklen kører fint uden el, men den er tung og det går langsomt! Jeg er sikker på vi bruger cyklen en del mere og til længere ture fordi vi har hjælpen fra elmotoren.

Hvordan er det at køre på trehjulet ladcykel kontra almindelig cykel?

Meget anderledes! Også mere anderledes end jeg havde forestillet mig.

For det første hælder cyklen til siden når underlaget skråner. Og det gør underlaget tit, skal jeg hilse at sige. De første gange var jeg sikker på at jeg væltede. Det gjorde jeg aldrig, men det tog megen tilvænning på mange, hyppige småture at vænne sig til fornemmelsen.

For det andet er oplevelsen af at dreje helt anderledes. På en tohjulet læner man sig ind i svingene. På en trehjulet ladcykel skal man sidde ret og ned og dreje kassen. Det kræver tilvænning og at man det første lange stykke tid tager farten heeelt af i svingene.

Tricks til sikker kørsel på trehulet ladcykel:

  • Læg noget tungt i bunden af ladet, det sænker tyngdepunktet
  • Sørg for at hjulene (især baghjulet) er pumpet helt op – hvis det er fladt, slasker den ubehageligt fra side til side
  • Tag farten helt af i svingene
  • Kør op og ned ad kantsten lige på, så begge forhjul rammer kanten samtidig
  • Hold dig centreret i sving. Flyt eventuelt begge hænder til den side af styret hvor du er ved at dreje til, så du undgår at komme ud at hænge sammen med kassen (og potentielt vælte)

Hvor meget bruger vi vores Christiania-cykel med elmotor i hverdagen?

Meget, og mere og mere.

Vi bruger ladcyklen til at køre min søn i skole de fleste morgener og når et af ungerne skal til tandlægen eller tjek på hospitalet. Desuden bruger vi den til storindkøb, Ikea-ture, ture på genbrugspladsen og hjem fra genbrugspladsen med kompostmuld.

I weekenderne kører jeg tit en tur med drengene – med eller uden farmand ved siden af på den tohjulede – til en legeplads eller en skov/strand/sø.

Vi kører sjældent helt lange ture på over 15-20 km. Fx er vi kun cyklet i kolonihaven et par gange, og kun hvis vi skal være derude i en længere periode.

Vi fravælger også de helt korte ture (ned i Kvickly efter mælk …), da besværet med at låse og slæbe rundt på batteriet opvejer fordelene.

Hvordan med børn i ladcyklen?

Min store søn har elsket Christiania-cyklen fra første færd. I hans verden er den ‘vores’ som i hans og min. Han var næsten fire da vi købte cyklen, og har fra starten bare siddet frontvendt på bænken, spændt fast med Y-sele og hoftesele. Hofteselen er lovkrav, Y-selen holder ham lidt i ro.

Hvordan med babyer i ladcyklen?

Babyer i ladcykler er lidt kompliceret, og jeg foregiver ikke at have det endegyldige svar. Vi ringede til Ladcyklen.dk, og fik rigtig god rådgivning.

Vores mindste har været med i Christiania-cyklen siden han var cirka 9 måneder. Vi fravalgte det før den alder, da det ikke var nødvendigt for vores logistik, og fordi vi frygtede han ville blive overstimuleret. Vi startede langsomt med små ture med storebror ved siden af, og allerede anden gang var han begejstret.

Han sidder frontvendt i et Melia-babysæde str 9-18 måneder der står på bænken spændt fast med cyklens Y-sele. Vi har valgt at han har hjelm på. Vi tør simpelthen ikke andet! Hagen ved cykelhjelm i babysæde er at babyen kan ende med at sidde mindre komfortabelt med nakken fordi hjemlem fylder bagud. Mit indtryk er dog at han sidder ok.

Hvordan sikrer vi cyklen mod tyveri?

Ladcyklen står låst i et aflåst skur med batteriet taget ud herhjemme. På farten låser vi den og lænker den med en kædelås. Drejer det sig om fem minutter tager vi nøglen ud af batteriet, skal den stå længere, tager vi batteriet med.

7-9-13 er det gået godt indtil nu …

Er der andet I gerne vil vide? Og har I selv erfaringer med ladcykel?

Christiania-cykel med elmotor
På vej hjem fra efterårsferie i kolonihaven
Forrige indlæg
Næste indlæg

6 Comments

  • Reply
    Anette
    29. juni 2021 at 18:29

    Fin gennemgang.😊 Måske du kan få cyklen med s-toget til Ballerup. Prøv at tjekke om DSB vil lade dig komme på via deres handicaprampe i den forreste dør.

  • Reply
    Anne
    29. juni 2021 at 20:29

    Nu har jeg ikke prøvet med ladcykel men kører dagligt på elcykel på ring 4 ml Ballerup og Lyngby. Jeg synes det er ret behageligt fordi cykelstien er god og bred og der er et bredt stykke med græs mellem vejen og cykelstien.

    • Reply
      Plantesmilet
      30. juni 2021 at 8:24

      Det stykke husker jeg faktisk også som ok. Det der stykke med græs gør hele forskellen. Ballerup Boulevard (tror jeg det er) giver mig derimod dødsangst fordi cykelsti og vej er lige ved siden af hinanden med cykelstien hævet ti cm. Min hjerne er alt for god til at udtænke scenarier hvor jeg suser ud over kanten …

  • Reply
    Inke
    12. juli 2021 at 19:27

    Jeg elsker vores ladcykel med motor! Bedste køb nogensinde.

    Jeg følte mig usikker på de trehjulede cykler, vi prøvekørte, jeg kan ikke fordrage at jeg ikke kan kompensere, derfor har vi en long john, en urban arrow family. Jeg brugte den højgravid med to børn i og helt fra fødslen med alle tre. Vi har en babyautostol i og det virker fint, børnelogistik med cyklen er bare langt nemmere end med bilen, fx holder jeg altid ved børnehavens indgangsdør og kan så efterlade de to mindste, mens jeg aflever storepigen på 4. Når vi ankommer i vuggestuen, sover babyen normalt og jeg kan aflevere mellembarnet på 2…

    • Reply
      Plantesmilet
      14. juli 2021 at 15:11

      Det lyder som er velplanlagt afleverings-felttog 🙂 Og amen til det med at bruge den som gravid. Jeg sidder herligt lodret og kan altid lige give den lidt ekstra motor op ad bakkerne …

Leave a Reply