Kombucha – Boganmeldelse

Titel: Kombucha – en levende te. Forfatter: Nina Parna. Sider: 120. Forlag: Muusmann’forlag. Udgivelsesår: 2017. Anmeldereksemplar modtaget fra: Muusmann’forlag. PPPPP

Kombucha-hvad-for-noget ..?

For det tilfælde at du ikke har opdaget kombucha, vil jeg forsøge at beskrive, hvad du kan møde hos en kombucha-entusiast: I en stor glaskrukke, nødtørftigt bundet til for oven med et klæde, flyder … noget … rundt i en brun væske. Dette uidentificerede flydende objekt minder mest af alt om en selvdød vandmand. Væsken den flyder i er kun lidt for mørk til at være en urinprøve. Andre steder i hjemmet, måske i et mørkt skab, findes flasker med andre væsker i alle regnbuens farver.

‘Vandmanden’ er en SCOBY, en symbiotisk kultur af bakterier og gær (på engelsk Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeast), og væsken den står i, er sød te i færd med første omgang fermentering. De farvede væsker gemt i mørke skabe er te, der er færdig med første fermentering og nu fermenterer anden gang med forskellige bær, frugter og grøntsager som smagsgivere. Og nej, SCOBYer vinder sjældent skønhedskonkurrencer, men resultatet – både efter første og anden fermentering – er en fornøjelse!

Tekniske detaljer

Færdig kombucha er efterhånden til at få fat i mange steder – fx i 7-eleven – men det er meget sjovere at lave det selv, og Kombucha – en levende te giver et glimrende overblik over, hvordan du gør.

Her får du nemlig både de praktiske anvisninger på, hvad du skal bruge for at komme i gang (hvilket ikke er det helt store!), og de tekniske detaljer om næringsindhold og hvilke bakterie- og gærkulturer der er på spil. Bogen er også ærlig omkring, at der pt. ikke findes videnskabelig dokumentation for kombuchas gavnlige virkning på helbredet – så drik det for smagens skyld, og mærk efter om du får det godt!

Smagsnørderi

Bogen gør et særligt nummer ud af at komme med inspiration til interessante og uventede smagsgivere til anden fermentering, som jeg glæder mig til at afprøve i praksis. Det er tydeligt, at forfatteren har styr på sine begreber, og man føler sig nogle steder næsten hensat til en interessant men lidt indforstået samtale mellem vinentusiaster eller kaffenørder. Billederne er der ikke noget indforstået over, de er bare smukke og utroligt inspirerende.

Køb bogen her gennem et affiliate link eller lån den på biblioteket. Hvis du køber gennem linket, går en lille procentdel af prisen til Plantesmilet. Prisen er selvfølgelig den samme for dig, som den ellers ville have været.