Selvforsyning på stenbroen – boganmeldelse

Titel: Økologiske byhaver. Forfatter: Jens Juhl og Sølva Falgren. Sider: 189. Forlag: Koustrup & Co. Udgivelsesår: 2017. Anmeldereksemplar modtaget fra: Koustrup & Co. PPPP

Økologiske byhaver er fjerde bind i Jens Juhl og Sølva Falgrens serie om praktisk, økologisk havedyrkning: Efter at have været omkring køkkenhaven, hønsegården og drivhuset er de nu nået til dyrkning under urbane forhold – og de udfordringer det giver med pladsmangel, skygge og risiko for jordforurening.

Økologiske byhaver

Økologiske Byhaver af Jens Juhl og Sølva Falgren er fjerde bind i deres serie om økologisk dyrkning

Økologi

Økologiske byhaver formidler først og fremmest helt grundlæggende viden om jord, vand, lys og gødning og økologiske principer for kompost, sædskifte og blandingskultur. En viden, som jeg tror, mange nybagte urbane havedyrkere ikke nødvendigvis har med i bagagen, før de griber spaden og går i gang. Hovedparten af bogen er dedikeret til en præsentation af krydderurter, grøntsagers, bær og blomster, der egner sig til dyrkning i byen – illustreret med meget smukke tegninger af Kirsten Tind og nogle knap så spektakulære men illustrative fotografier.

I gennemgangen af planter lærer vi nyttige ting som fx at grønkål er en korsblomst og derfor ikke kan dyrkes lige før eller efter andre korsblomster, at den skal forspires inde og kræver godt med gødning og at de små sorter kan klare sig i en stor krukke med en blanding af jord, kompost og grus. Lige til at gå til! Sproget er hverdagsagtig, nærmest bramfrit, og beskrivelserne nogle steder lidt anekdotiske. Som læser er jeg dog aldrig i tvivl om, at forfatterne øser af en dyb viden baseret på mange års praktisk erfaring med økologisk selvforsyning.

Byhaver

En del af stoffet i Økologiske byhaver er velkendt, hvis du har fra forfatternes første bog Økologisk have. Alligevel mener jeg at denne nye udgivelse har sin selvstændige berettigelse på grund af de grundige afsnit om specifikke byhaveproblematikker. Fx hvilke beholdere der egner sig til grøntsagsdyrkning, kunsten at dyrke i paller på lodrette flader eller at flikke en ormekompost sammen af stabelkasser og hvordan man forholder sig til (den begrænsede) risiko for jordforurening. Permakultur og hønsehold bliver også nævnt, men kun i forbifarten.

Økologiske byhaver er en dejligt praktisk og usentimental bog om at dyrke i byen på en måde der giver et synligt resultat i tallerkenen uden at belaste miljø og pengepung unødigt.

Køb bogen her gennem et affiliate link eller lån den på biblioteket. Hvis du køber gennem linket, går en lille procentdel af prisen til mig. Prisen er selvfølgelig den samme for dig, som den ellers ville have været.

Du kan følge Plantesmilet på bloglovin, facebook og instagram